Sunday, August 1, 2010

Islam Hanya Nama

عَنْ عَلِيّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ, قَالَ رَسُولُ اللهِ (ص) : يُوشِكُ أَنْ يَأْتِيَ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لا يَبْقَى مِنَ الإِسْلامِ إِلا اسْمُهُ وَلا يَبْقَى مِنَ الْقُرْآنِ إِلا رَسْمُهُ مَسَاجِدُهُمْ عَامِرَةٌ وَهِىَ خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى عُلَمَاؤُهُمْ شَرُّ مَنْ تَحْتَ أَدِيمِ السَّمَاءِ مِنْ عِنْدِهِمْ تَخْرُجُ الْفِتْنَةُ وَفِيهِمْ تَعُودُ

{رواه البيهقي}

Maksudnya :

Daripada Ali Bin Abi Thalib r.a berkata, telah bersabda Rasulullah s.a.w : Sudah hampir sampai suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam itu kecuali hanya namanya dan tiada tinggal lagi daripada Al-Quran itu kecuali tulisannya. Masjid-masjid tersergam indah tetapi kosong daripada hidayah. Ulamak mereka adalah sejahat-jahat yang ada di bawah naungan langit. Dari mereka berpunca fitnah dan kepada mereka fitnah itu kembali.

R.A AL-BAIHAQI

Barangkali sudah tiba masanya seperti yang digambarkan oleh junjungan besar kita Rasulullah s.a.w apa yang berlaku di zaman kita ini. Walaupun dalam kelompok masyarakat yang majoriti beragama Islam namun tidak terzahir keislaman yang mereka anuti. Lebih malang anak kecil yang berketurunan Islam dinamakan dengan nama yang bukan Islam dan tidak menggambarkan keturunan Islam malah menyerupai keturunan bukan Islam. Tambahan identiti yang mereka tonjolkan tidak sedikit menepati watak seorang muslim. Jika inilah yang terjadi, dimanakah Islam kalau tidak dizahirkan oleh penganutnya dari pelbagai aspek. Islam tidak pernah malang, padahal kitalah yang teramat malang.

0 untaian kata:

Post a Comment