Tuesday, October 18, 2011

PENGERTIAN SANAD DAN IJAZAH (DALAM ILMU QIRA’AT)

PENGERTIAN SANAD DAN IJAZAH (DALAM ILMU QIRA’AT)

Ilmu Qira’at mempunyai satu disiplin ilmu yang diistilahkan sebagai sanad dan ijazah. Kedua terminologi ini sebenarnya tidak jauh berbeza dengan istilah dan kaedah yang digunakan dalam disiplin ilmu Hadith. Oleh sebab itu, untuk mendalami makna kedua-dua terminologi tersebut tidak salah jika merujuk kepada disiplin yang digunakan di dalam ilmu hadith yang secara keseluruhannya menitik berat metod periwayatan.

Kata sanad boleh memberi makna anak bukit yang menjulang tinggi dari permukaan bumi. Adapun makna sanad secara terminologi adalah rentetan mata rantai matan yang terdiri daripada beberapa orang perawi yang bersambung-sambung. Demikianlah pengertian yang dimaksudkan dalam disiplin ilmu Hadith begitu juga di dalam ilmu Qira’at. Kedua-dua disiplin sanad ilmu Hadith dan Qira’at menghubungkan antara perawi bagi ilmu Hadith dan Qari bagi ilmu Qira’at bermuara hingga kepada Rasululllah s.a.w.

Ijazah diambil daripada istilah rangkap kata jawaz al-ma’ al-ladzi tasyqahu al-masyiyah (upayamu untuk menuangkan air bagi haiwan ternakan). Istilah ini juga digambarkan dari rangkap kata istajaztuhu fa’ajazani (aku meminta air daripadanya, lantas dia memberikan kepadaku air sampai puas). Istilah-istilah tersebut memberi pedoman seseorang yang meminta supaya diberi kepadanya curahan ilmu, lalu guru mencurahkan ilmu yang dia miliki kepadanya.

Al-Suyuthi di dalam kitabnya al-Itqan fi ‘Ulum al-Qur’an ada menjelaskan kronologi terbentuknya istilah ijazah dalam disiplin ilmu. Menurutnya, seorang pelajar yang ingin menuntut suatu ilmu kepada seorang guru peringkat awalnya tidak mengetahui penguasaan ilmu yang dikuasai oleh guru tersebut. Oleh itu, ijazah adalah sebagai perakuan dan persaksian dari pihak guru bahawa dia adalah seorang yang mahir dalam bidang tersebut. Ijazah juga adalah satu tanda keizinan yang diberikan oleh seorang guru kepada muridnya untuk meriwayatkan apa yang telah dipelajari dan diambil daripada guru tersebut.

Setiap ilmu yang bersifat transfer of subject matter (pemindahan maklumat) akan memerlukan satu sistem aliran yang boleh menjamin keaslian maklumat yang disampaikan (sanad). Sistem sanad merupakan salah satu mekanisma pancarian ilmu dan maklumat yang sempurna kerana setiap maklumat yang dipindahkan itu dapat dipertanggungjawabkan melalui rantaian setiap perawi. Ketelitian ini dapat dilihat daripada kaedah ulama’ hadith dengan hanya mengambil hadith daripada perawi yang tsiqah. Begitu juga dengan kaedah disiplin ilmu Qira’at.

Disiplin ilmu ini dianggap suatu yang sangat penting dalam menjamin kesahihan dan ketulenan ilmu yang disampaikan sehingga dianggap sebahagian urusan atas kepentingan agama seperti ungkapan Imam Ibnu Sirin (110H/728M)

إِنَّ هَذَا العِلْمَ دِينٌ فَانظُرُوا عَمَّنْ تَأْخُذُونَ دِينَكُمْ

“Sesungguhnya ilmu ini (ilmu riwayat) termasuk urusan agama. Oleh kerana itu, perhatikanlah daripada siapa kamu mengambil ajaran agama kamu”

Abdullah bin al-Mubarak (181H/797M) juga ada menyatakan kepentingan ilmu sanad ini dalam ungkapannya:

الإِسْنَادُ مِنَ الدِّينِ وَلَوْ لا الإِسْنَادُ لَقَالَ مَنْ شَاءَ مَا شَاءَ

“Rangkaian sanad itu merupakan sebahagian dari agama. Kalau bukan kerana masih bertahan sistem sanad, pasti siapapun akan mengatakan apa sahaja yang dingin dikata”

Saturday, August 20, 2011

Serban Berubah

"Napok lain pok cik male ni.."
"lain lagu mano? Serban baru?"
"0o0o..baru perase serban belit lagu lain.."



Sebenarnya dah perasan dia pakai serban lain malam ni. Nampak kemas skit. Selalunya bila solat belakang pak cik tu akan tengok serban dia ikat pelik sikit. (he macam tak khusyuk) Dah lama dia pakai macam tu. Tapi malam ni dia telah berubah.

Sebenarnya cuma sekejap kalau MAHU berubah. Tapi bila hati sudah tidak mahu, hati kata TIDAK, besar kemungkinan tidak akan berubah. Yang penting katakan MAHU berubah, beserta usaha dan doa insya-Allah boleh berubah.

Sempena Ramadan 1432, berubah lah..tanamkan dalam hati, bulatkan tekad, MAHU berubah..

Thursday, September 2, 2010

10 tahun

1 September..genap 10 tahun pemergian ayahanda tercinta.

Semoga diampun segala dosa-dosamu. Semoga ditempatkan di kalangan hamba-hambaNya yang diberi nikmat keatas mereka termasuk para anbiya', mereka yang benar di jalanNya, mereka yang gugur berjuang di jalanNya, dan mereka yang beramal dengan amalan baik. Kami berjanji untuk menjadi anak-anak soleh yang selalu mendoakanmu. Amin..

Moga amanlah dan bahagia dikau di sana..

Sangat merindui saat bersama kami..

Monday, August 30, 2010

10 Akhir Ramadhan

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah kita telah melangkah ke sepuluh malam terakhir Ramadhan 1431. Malam-malam yang menjanjikan keberkatan yang banyak dan malam yang patut direbut oleh seluruh umat untuk diisi dengan ibadah dan munajat kepada Allah. Di antara malam-malam ini ada satu malam yang tersangat istimewa yang dipanggil

Malam Qadar (ليلة القدر). Insya-Allah akan dibincang selepas ini.

Di dalam bulan Ramadhan terdapat tiga peristiwa agung yang perlu diingat dan diteladani oleh umat Islam iaitu:

1) Penurunan Al-Quran (نزول القرءان)

Permulaan peristiwa ini berlaku pada 17 Ramadhan tahun pertama kerasulan. Ketika ini Nabi Muhammad s.a.w berumur 40 tahun.

2) Perang Badar (غزوة بدر الكبرى)

Peristiwa ini berlaku pada 17 Ramadhan tahun ke 15 kerasulan. Ketika ini usia Nabi Muhammad s.a.w 55 tahun.

3) Pembukaan Kota Mekah (فتح مكه)

Pembukaan ini berlaku pada 10 Ramadhan tahun ke 21 kerasulan dan usia Nabi Muhammad s.a.w ketika ini ialah 61 tahun.


Malam Qadar mempunyai tanda-tanda yang tersendiri untuk dikenali dan dirasai seperti yang dinyatakan oleh Nabi Muhammad s.a.w dalam Hadith-hadithnya. Di antara tanda-tanda yang boleh diperhatikan ialah :

ثبت في صحيح مسلم من حديث أُبي بن كعب أن النبي صلى الله عليه وسلم أخبر أن من علاماتها أن الشمس تطلع صبيحتها ولا شعاع لها

Disebut dalam Sahih Muslim daripada Ubai Bin Ka’ab bahawa Nabi s.a.w telah mengkhabarkan daripada tanda-tandanya(Lailatul Qadr) matahari terbit pada paginya tanpa sinar yang benderang

عن ابن عباس أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:"ليلة القدر ليلة طلقة لا حارة ولا باردة، تُصبح الشمس يومها حمراء ضعيفة" رواه الطيالسي وسنده صحيح

Daripada Ibnu Abas bahawa Nabi s.a.w telah bersabda “ Malam Qadar adalah suatu malam yang tenang dan temteram, tidak terlalu panas dan tidak pula terlalu sejuk, akan terbit matahari pagi dengan cahaya kemerahan yang lemah”

عن واثلة بن الأسقع رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:"ليلة القدر ليلة بلجة لا حارة ولا باردة لا يُرمى فيها بنجم" رواه الطبراني بسند حسن

Daripada Wasilah Bin Al-Asqa’ r.a bahawa Nabi s.a.w telah bersabda “Malam Qadar adalah malam yang tidak dilitupi awan, tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk, tiada padanya(Lailatul Qadr) bintang(lemparan kepada syaitan)”

Dan terdapat juga tanda-tanda lain untuk mengenali Lailatul Qadar yang disebut oleh Nabi s.a.w ataupun tidak. Ada juga yang tidak disebut oleh Nabi s.a.w namun tanda-tanda ini dapat dilihat dan dirasai oleh hamba-hamba-Nya yang terpilih seperti pokok bersujud, suara berzikir dan lain-lain. Ini adalah kemulian yang Allah telah berikan kepada hamba-Nya.

Walau apa pun tanda dan alamat yang Allah telah tunjukkan, namun ianya tidak bermakna jika tidak dimanfaatkan dengan sebaik mungkin. Beribadah dengan penuh khusyuk, tawaduk, penuh pengharapan dan penyesalan. Mudahan segala ibadah kita diterima dan segala dosa kesalahan yang lalu diampuni-Nya. Itulah selayaknya kita sebagai hamba untuk sepanjang malam walaupun malam yang dilalui bukanlah Lailatu Qadar.

اللّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنَّا


Pokok sujud??

There was an error in this gadget