Sunday, March 21, 2010

hijau mata hitamku



Tanggal 15 Mac 2010 saya bersama rombongan dari Maahad Tahfiz Sains Bustanul Arifin meneroka sekitar Jakarta, Bandung, dan beberapa kawasan lain yang sedikit sulit untuk mengingati namanya. Banyak pengalaman baru yang dapat kami kutip mudahan setiap detik dan saat kami luangkan di sana mendapat keberkatan dan keampunan dari-Nya.

Antara tempat yang menarik kami lewati ialah kawasan bersejarah yang diberi nama Tangkuban Perahu. Tangkuban perahu ialah kawasan gunung berapi yang dikhabarkan masih aktif dan mempunyai lagenda sejarah yang tersendiri. Gunung ini terletak di Jawa Barat iaitu diperkirakan kurang lebih 20km dari kota Bandung.



Asal-usul Gunung Tangkuban Parahu ini dikaitkan dengan legenda seorang anak muda yang dikisahkan jatuh cinta kepada ibunya. Untuk menggagalkan niat sang anak menikahi ibunya, si ibu telah mengajukan syarat yang berat supaya si anak membuat perahu dalam tempoh hanya satu malam. Ketika usahanya gagal, si anak marah dan menendang perahu itu, sehingga mendarat dalam keadaan terbalik. Perahu inilah yang kemudian membentuk Gunung Tangkuban Parahu. Untuk mengetahui lebih lanjut lagenda Tangkuban Perahu ini sila klik di sini.

bersambung episod seterusnya..

0 untaian kata:

Post a Comment